Så höjer era leverantörer hela företagets klimatmedvetenhet

Hållbarhet

En bra fikaleverantör ska inte bara ha grymt gott kaffe och fantastisk service, de sitter även på mycket kunskap som både du och hela er organisation kan ha användning av. Passa på att utnyttja deras kompetens fullt ut – det kommer att höja hela er klimatmedvetenhet.

Idag har många företag hållbarhetskrav på sig, i större eller mindre utsträckning. Man kanske aktivt driver ett omfattande CSR-arbete, klimatkompenserar eller ingår i en större organisation som har ambitiösa interna hållbarhetsmål. Med rätt leverantör till hjälp kan du bidra ytterligare till det övergripande arbetet – direkt i fikarummet!

Kunskap och insikter om certifieringar

Vilka bananer är egentligen bäst för vårt företag att bjuda på i fruktkorgen – rättvisemärkta eller ekologiska? För den som inte arbetar med livsmedel till vardags kan det vara svårt att förstå sig på olika certifieringar och märkningar, och veta hur de skiljer sig åt. Fairtrade, KRAV, UTZ och SMAK-certifiering är bara några av alla de alternativ som finns när det kommer till kaffe, frukt och fika. 

En duktig partner kan bidra med kunskap och insikter om vad de olika märkningarna faktiskt betyder, och dessutom ge förslag på vilka av dem som kan vara rätt för er att prioritera.

Börja med att se till vilka ni är! Åt vilket håll strävar ert företag när det kommer till hållbarhet?

Att förbättra personalens välmående, satsa på ekologiska varor och klimatsmarta tjänster och värna om de sociala aspekterna är bara några viktiga frågor ett företag måste ta ställning till. Fråga leverantören vilka produkter de har i sitt sortiment, och ställ höga krav. På det sättet kan ni få ett perfekt, skräddarsytt sortiment i fikarummet som ni kan vara stolta över.

Klimatkompensation – en allt viktigare aspekt

Idag pratas det mycket om klimatkompensation, inte minst när det kommer till flygresor. Men vad många kanske inte vet är att även din fikaleverantör i förlängningen kan hjälpa till att klimatkompensera för ert företag! Genom att mäta all koldioxid som släpps ut – från transporter till lagerhållning och elförbrukning och produktion – kan ni få svart på vitt hur stor miljöpåverkan deras arbete har, och vad de gör för att motverka det.

Vi på Smiling Faces, till exempel, ser till att klimatkompensera alla våra utsläpp varje år genom att plantera träd i Mexico som slukar lika mycket koldioxid. Plus minus noll, helt enkelt – och en positiv aspekt för er som företag!

Argument för employer branding, sälj och marknadsföring

Med en leverantör som klimatkompenserar för sitt arbete, samtidigt som de ser till att ni alltid har rättvisa och ekologiska produkter i fikarummet får ni inte bara en medveten partner som vet vad de gör – utan också positiva argument för er marknadsföring. Såväl potentiella kunder som medarbetare uppskattar och värderar företag som aktivt gör hållbara val – hela vägen ner till espresson i kaffekoppen. 

När era val faktiskt kan göra skillnad ur ett större perspektiv och ger någonting tillbaka till både samhället och miljön – glöm inte att berätta om det!

Sätt upp skyltar vid kaffemaskinen, lägg upp intressant information på intranätet, eller dela ut brandade pappersmuggar på mässor och konferenser. Både er övergripande marknadsföring och employer branding kommer tjäna på att ni sprider budskapet om vilka ni faktiskt samarbetar med.

Medvetenhet ger stolthet

Det kanske viktigaste er fikaleverantör kan bidra med för företagets klimatarbete är just medvetenheten. Att dela med sig av kunskap skapar insikter, som i sin tur inger en stolthet hos alla era medarbetare. Istället för att spä på klimatångesten kan ni skapa en glädje hos var och en över att ni som arbetsgivare faktiskt tar aktiva, smarta beslut – som i förlängningen bidrar till en minskad inverkan på både miljö och människor. I slutändan påverkar ert klimatarbete helt enkelt hur era medarbetare faktiskt mår på jobbet!

Lästips: Var hittar du de nöjdaste medarbetarna? Vid kaffemaskinen såklart!

Make us smile - dela detta inlägg:

Fler inlägg